یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

اراضی حاصلخیز دشت سوسن

خرید و فروش و قیمت عمده پودر پیاز فله و کیلویی و پودر سیر پودر گوجه پودر پاپریکا

اراضی حاصلخیز دشت سوسن

۲۳ بازديد

اراضی حاصلخیز دشت سوسن

سوسن نام منطقه ای وسیع است که روستاهای زیادی در آن جای گرفته اند. دشت سوسن یکی از گذرگاه‌های رودخانه خروشان کارون است و توسط این رود به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود. زمین حاصلخیز، آب فراوان و اقلیم مناسب تمام شرایط را برای کشت و باغداری مردمان خونگرم بختیاری این دیار فراهم کرده است.

 

در واقع عبور رود کارون از میان دشت سوسن، موجب پیدایش اراضی حاصلخیز در این ناحیه شده است. مردم این منطقه علاوه بر دامپروری، به کشت برنج و دیگر محصولات کشاورزی اشتغال دارند.

دشت سوسن,دشت سوسن ایذه,جاذبه های طبیعی خوزستان

کشت برنج در اراضی حاصلخیر دشت سوسن

 

قدمت تاریخی دشت سوسن

ایذه از شهرهای جنوب غربی ایران است که دارای پیشینه تاریخی کهن بوده که قدمت‌ آن به ۴۰۰۰ سال پیش برمی ‌گردد و از آن به عنوان پایتخت بختیار یاد می شود. وجود دو عامل زمین‌های حاصلخیز و راه‌های ارتباطی با دیگر نقاط در گذشته، عامل مهمی در پیدایش آثار و اماکن متعدد در این ناحیه بوده است که اکنون در جای جای بخش سوسن دیده می‌شود.

 

در این شهرستان آثار و سنگ نبشته هایی پیدا شده که دوره ی عیلامیان باز می گردد. دشت سوسن نیز علاوه بر طبیعت بسیار زیبا، دارای آثار تاریخی ارزشمندی همچون تپه‌های باستانی، پل و بَرد گوری‌ها می‌باشد.

 

گورستانی جالب و متفاوت

یکی از نکات جالب‌ توجه در این منطقه، گورستان ‌های قدیمی آن است. این گورستان ‌ها به نام شیر سنگی معروف شده‌ اند چرا که گذشتگان به رسم احترام شیرهای سنگی را به ‌عنوان نماد شجاعت بر مزار جنگجویان خود نصب می ‌کردند.

دشت سوسن,دشت سوسن ایذه,شیرسنگی

گورستانی کهن در دشت سوسن

 

روستاهای قدیمی

روستاهای قدیمی متعددی در این منطقه وجود دارد که معروف‌ ترین آنها «ثریا» است. خانه‌ های ثریا با ساختاری پلکانی ساخته شده‌ اند و به همین خاطر به نام ماسوله خوزستان شهرت دارد. جالب است بدانید قدمت این بناهای تاریخی در خوزستان به هزاران سال پیش بازمی ‌گردد. 

دشت سوسن,دشت سوسن ایذه,دشت سوسن خوزستان

روستاهای قدیمی و پلکانی منطقه سوسن

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.